Whistleblower policy
De Klokkenluidersregeling is sinds 18 december 2023 van kracht op alle EU-ondernemingen en is inmiddels geïmplementeerd in de Nederlandse wetgeving.
De nieuwe wet bevat regels voor zowel de werknemers als werkgevers.
Heinen & Hopman is onderdeel van een holding, dit betekend dat de nieuwe regeling niet alleen geldt op alle EU-dochterondernemingen, maar ook op alle internationale vestigingen.
Dit is helemaal niet erg, aangezien Heinen & Hopman geen enkele vorm van vergelding tegen iemand tolereert wegens het uiten van bezorgdheid of het melden van wat volgens hen oprecht ongepast of onethisch is.
Wij streven naar een ‘Speak Up!’ cultuur. Iedereen binnen Heinen & Hopman dient zicht veilig te voelen en vrij te zijn om kritiek en/of nieuwe ideeën met elkaar te delen.
Werknemers krijgen dankzij de regeling aanvullende beschermingen. Niet alleen werknemers worden door de nieuwe wet beschermd, maar ook een consultant, freelancer, aannemer, leverancier, een bestuurder, vrijwilliger, (on)bezoldigde stagiair, personeel van een aannemer, sollicitanten en handelspartners waarmee een werkgerelateerde relatie is. In de nieuwe Klokkenluidersregeling worden zij aangemerkt als melders. In de Klokkenluidersregeling zijn de beschermingen genoemd. Een aantal voorbeelden hiervan zijn: bescherming tegen ontslag of schorsing, een boete, negatieve beoordeling, discriminatie en onttrekking van een vergunning.
De regeling geeft tevens aan werknemers (en andere melders) de mogelijkheid om, zowel intern als extern, een melding te maken van (mogelijke) misstanden en inbreuken op het EU-recht in een organisatie.
De bewijslast ligt niet meer bij de werknemer, maar bij de werkgever.
Wij willen alle collega’s stimuleren om bij het (vermoeden) van een misstand een melding via het portaal te doen: Salor Spakenburg B.V. (integrity-speakingup.com)
Dit kan ook anoniem. Via het portaal kan een (anonieme) melding gedaan worden.
Intern melden is natuurlijk vaak de beste optie. Dankzij intern melden komen informaties over misstanden of inbreuken op het EU-recht sneller terecht bij de betrokkene. Op deze manier helpen melders om misstanden te herstellen i.p.v. toezichthoudende instanties.
De directie, uw leidinggevende en collega’s van Heinen & Hopman kunnen bij een anonieme melding op geen enkele wijze de gegevens van de melder achterhalen. De organisatie heeft bewust gekozen voor een externe programma om alle potentiële melders te aanmoedigen om een melding te doen.
De regeling biedt natuurlijk ook de mogelijkheid om rechtstreeks een melding te kunnen doen aan een toezichthoudende instantie. Waar u een externe melding kunt doen, verschilt natuurlijk per land. U kunt digitale zoekmachines raadplegen om contactgegevens van de instanties te vinden.
Na een melding gedaan te hebben, ontvangt de melder binnen zeven dagen een ontvangstbevestiging in. Heinen & Hopman of de toezichthoudende instantie moet binnen drie maanden, na de verzending van de ontvangstbevestiging, de melder informatie versturen waarin de beoordeling en de vervolgstappen van de situatie opgenomen zijn.
Op onze website kunt u de Klokkenluidersregeling van de SALOR-groep raadplegen, als u hierover vragen heeft kunt u gerust contact opnemen met de afdeling Compliance van Salor via compliance@salor.com